آنچه بهتر است بدانیم

شكلات تیره فشار خون را پایین می‌آورد

 

تحقیقات تازه حاكی است كه خوردن روزانه مقداری شكلات تیره می‌تواند باعث كاهش فشار خون شود و در نتیجه از خطر

 سكته مغزی بكاهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازشبكه خبری بی‌بی‌سی، دراین مطالعه ۴۴داوطلب مبتلا به فشار خون بالا به دو گروه تقسیم شدند. یك گروه روزانه شش گرم شكلات تیره مصرف كردند و گروه دیگر همین مقدار شكلات سفید.

محققان در نشریه "امریكن مدیسین" ( (JAMAنوشتند كه فشار خون اعضای گروه اول كمی افت كرد، اما گروه دیگر شاهد هیچگونه تغییری نبود.

با این حال بنیاد قلب انگلیس هشدار داد كه شكلات "جزو تنقلات است ، نه داروها".

این موضوع كه كاكائو دارای خواص بهداشتی است تازگی ندارد و پژوهش‌های قبلی نیز حاكی بر این موضوع بود.

این خاصیت به مواد شیمیایی موجود در این گیاه به نام "فلاوانول"ها نسبت داده می‌شود.

بااین حال تصور می‌شد كه برای كاهش فشار خون لازم است مقدار زیادی شكلات تیره مصرف شود و به علاوه فواید آن به خاطر بالا بودن مقدار چربی و قند در شكلات خنثی می‌شود.

اما محققان در بیمارستان دانشگاه كلن گفتند كه آنها نشان داده‌اند كه با مصرف تنها مقداراندكی شكلات، به اندازه روزانه ۳۰كالری، می‌توان به این نتیجه رسید.

آنها ۴۴نفر در فاصله سنی ۵۶تا ۷۳ساله را كه از نظر فشار خون به دو گروه تقسیم می‌شدند مورد مطالعه قرار دادند. فشار خون یك گروه بین ۱۳۰/۸۵ تا ۱۳۹/۸۹بود كه به "پیش فشارخون بالا" ( (prehypertensionموسوم است.

فشار گروه دیگر ۱۴۰/۹۰تا ۱۶۰/۱۰۰بود كه به فشار خون بالای مرحله یك موسوم است.

میزان وزن، گلوكوز و چربی بدن هیچ یك از كسانی كه شكلات تیره مصرف كردند در دوره مطالعه تغییری نكرد. اما فشار "سیستولیك" (رقم بالایی) آنها به انداز ۲/۹میلی متر جیوه و فشار "دایاستولیك" (رقم پایینی) ۱/۹افت كرد.

محققان اشاره كردند كه هرچند این افت اندك، اما از لحاظ تاثیر كلینیكی قابل توجه است. آنها نوشتند كه كاهشی به اندازه سه میلیمتر جیوه می‌تواند "خطر نسبی مرگ دراثر سكته مغزی را هشت درصد، در اثر بیماری قلبی را به اندازه پنج درصد و در اثر سایر علل را به اندازه چهار درصد كاهش دهد." آنها همچنین تاكید كردند كه مصرف چند تكه شكلات تیره در روز خیلی آسانتر از "تغییرات مشكل در عادات" برای كاهش فشار است.

با این حال مهم است به یاد داشته باشیم كه شكلات همچنین پر از چربی و كالری است و بنابراین زیاده‌روی در خوردن آن برای قلب خوب نیست.

میوه‌ها و سبزیجات طیفی از پلی فلاوانول‌ها را علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن می‌رسانند و بنابراین مصرف روزانه پنج وعده میوه و سبزیجات در روز بهترین راه حفاظت از قلب است و در ضمن لازم نیست نگران زیاد خوردن آن باشید.

 پیاز و سیر باعث کاهش خطر سرطان می‌شود
یک بررسی جدید نشان می‌دهد افرادی که غذاهایشان را با مقداری فراوانی پیاز و سیر معطر می‌کنند،ممکن است کمتر به انواع مختلف سرطان مبتلا شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران در تحلیلی از هشت تحقیق در ایتالیا و سوئیس دریافتند که بزرگسالان

مسنی که بیشترین مصرف سیر و پیاز را دارند در معرض کمترین خطر ابتلا به شماری از سرطان‌ها از جمله سرطان تخمدان و روده بزرگ و گلو  هستند.

این یافته‌ها که در شماره اخیر American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده‌اند، با برخی از پژوهش‌های گذشته از جمله در چین در این مورد همخوانی دارند.
دکتر شارلوت گالئون سرپرست این تحقیق می‌گوید عادات غذایی در چین به خصوص از لحاظ مصرف سیر - که خوردن مقادیر زیاد آن در این کشور مرسوم است- با کشورهای غربی متفاوت است.

به گفته گالئون پژوهشگر موسسه پژوهشی داروشناسی ماریو نگری در ایتالیا یافته‌های بدست آمده حاکی از آن است که منافع ضدسرطان سیر و پیاز در مورد جمعیت‌های کشورهای غربی هم مصداق دارد.

البته به گفته گالئون هنوز روشن نیست سیر و پیاز اثر مستقیمی بر خطر سرطان داشته باشند. برای مثال ممکن است دوستداران سیر و پیاز در عین حال  رژیم غذایی کلی داشته باشند که محافظت‌کننده در برابر سرطان باشد.

آنها همچنین یادآور می‌شوند که بررسی‌ها بر روی حیوانات و تجربیات آزمایشگاهی با سلول‌های سرطانی ترکیبات معینی را در سیر و پیاز یافته‌است که باعث محافظت در برابر سرطان می‌شوند.

یافته‌های اخیر بر مبنای نتایج هشت بررسی انجام‌شده در سوئیس و ایتالیا است. هر تحقیق  گروهی از افراد مسن سالم را با بیمارانی که به یک شکل خاص سرطان مبتلا بودند، مورد مقایسه قرار می‌داد و از شرکت‌کنندگان می‌خواست اطلاعات مشروحی درباره رژیم غذایی، فعالبت جسمی و سایر عادات سبک زندگی ارائه دهد.

 هنگامی که نوبت به سرطان روده بزرگ رسید، گالئون و گروهش دریافتند که مردان و زنانی که در هفته هفت وعده یا بیشتر پیاز می‌خورند در مقابل افرادی که پیاز نمی‌خوردند، 50 درصد کمتر در معرض این نوع سرطان قرار می‌گیرند. به نحو مشابهی دوستداران سیر نسبت به افرادی که رژیم غذایی بدون سیر دارند، 25 درصد کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند.

سیر و پیاز همچنین با خطر کمتر سرطان دهان،گلو، کلیه و تخمدان همراهی دارد.
توصیه دکتر گالئون این است که با توجه به فعالیت زیستی برخی از ترکیبات پیاز و سیر اضافه‌کردن این گیاهان به رژیم‌غذایی به عنوان چاشنی و نیز مخلوط کردن آنها با مقدار زیاد سایر سبزیجات مفید است.

گالئون و همکارانش یادآور می‌شوند که برخی از پژوهش‌های دیگر  نشان‌دهنده اثرات ضدسرطان "هم‌افزاینده" سیر و گوجه‌فرنگی است.

آنها به طور کلی برای حفظ سلامتی کلی مصرف روزانه سبزی‌ها و میوه‌های تازه را توصیه می‌کنند.

  مصرف نکردن آب به میزان کافی کارایی بدن را کاهش می دهد


مصرف نکردن آب کارایی بدن را 10 تا 20 درصد کاهش می دهد.

دکتر بزرگمهر رئیس انجمن تغذیه ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه آب موجود در خون وظیفه دفع سموم و انتقال مواد مغذی به سلول ها را بر عهده دارد ،افزود: مصرف نکردن آب به میزان مورد نیاز بدن باعث خشکی پوست و مخاط ازبین رفتن تعادل الکترولیت ها، از بین رفتن تعادل حرکتی و تنبلی کلیه ها می شود.
وی با بیان اینکه بیشتر واکنش های حیاتی و بیولوژیکی بدن بواسطه آب انجام می گیرد، مصرف روزانه 8 لیوان آب در روز ضروری دانست.
وی تصریح کرد: با وجود اینکه می توان آب را از مصرف چای، شیر، سوپ وغذاهای آبدار و یا میوه ها وسبزیجات نیز به دست آورد اما بهتر است آب به طور مستقیم مصرف شود.
دکتر بزرگمهر ادامه داد: همانطور که مصرف کم آب بر روی بدن عوارض خطرناکی دارد مصرف بیش از اندازه آن نیز خطرناک بوده و گاهی منجر به مرگ افراد می شود.
وی با اشاره به این نکته که مصرف آب هنگام غذا باعث رقیق شدن شیره های گوارشی

و اشکال در هضم می شود تاکید کرد: آب باید حدود 1 ساعت قبل از یا بعد از غذا صرف شود.
وی یادآور شد: آب در صورتی که جلوی ریزه خواری افراد را بگیرد باعث کاهش وزن می شود اما به خودی خود اثری روی کاهش وزن ندارد.



نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 14 آذر 1387    | توسط: محمد حسین م    |    | نظرات()